Milyen esetekben hívhatunk mentőt mentés céljából?
• Minden esetben, amikor a beteg azonnali egészségügyi ellátásra szorul:
• ha életveszély, vagy annak gyanúja áll fenn (eszméletlen állapot, bármilyen eredetű súlyos vérzés, stb.)
• baleset, sérülés, bármilyen eredetű mérgezés esetén
• megindult szülés, illetve a fennálló terhesség alatt bekövetkező rendellenesség miatt
• ha erős fájdalom, vagy más riasztó panasz, illetve tünet észlelhető (pl. fulladásérzés, nehézlégzés, végtagbénulás, stb.) • ha olyan magatartászavart észlelünk, mely során a beteg saját maga, vagy mások életét veszélyezteti.
Hogyan értesítsük a mentőket?
• Hívjuk a 104-es számot (mind vezetékes,mind mobil telefonról)
• Türelemmel várjunk a felvevő jelentkezéséig (ne tegyük le a telefont , mert újrahívás esetén ismét a várakozósor végére kerülünk)
• A felvevő kérdéseire válaszoljunk! Törekedjünk pontos, rövid és érthető tényközlésre. Készüljünk a következő kérdések megválaszolására:
• Mi történt? (pl. fullad, görcsöl, eszméletlen, baleset történt, stb.)
• Hány beteg(ek) / sérült(ek) van(nak) és azoknak milyen az állapota
• Adjuk meg a beteg(ek) korát, és ha tudjuk, a nevét
• Adjuk meg a beteg feltalálási helyének pontos címét
• Adjuk meg a nevünket bejelentő) és a telefonszámot, amin visszahívhatóak vagyunk
• Ez sokszor az első kérdések között szerepel azért, hogy ha a beszélgetés esetleg megszakadna, a bejelentő azonnal visszahívhassák
• Minden esetben várjuk meg, hogy a felvevő zárja le a beszélgetést (általában a "küldjük a mentőt" mondattal) A bejelentésről hangfelvétel készül!